Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden. Misschien lijkt het je zelf ook wel wat, zo’n bolide waarmee je nooit meer hoeft te tanken, maar weet je niet zeker of je het je kunt veroorloven op dit moment. Vandaag beantwoorden we de vraag: wat kost een elektrische auto?
Degene die wel eens naar de prijskaart van een elektrische auto in een showroom hebben gespiekt weten dat de aanschafkosten niet mals zijn. Een elektrische auto is over het algemeen duurder dan een ‘gewone’ auto. Maar het loont om verder te kijken naar alleen de aanschaf.
Om een goede vergelijking te maken, is het belangrijk om ook naar de overige kosten te kijken. Zoals de onderhoudskosten, de verzekeringen en de kosten die je maakt met tanken of opladen.
We verklappen alvast: de variabele kosten liggen bij elektrisch rijden namelijk een stuk lager. De aanschaf is even een investering, maar vervolgens ben je al snel goedkoper uit.
Vandaag zetten we alle kosten die bij elektrisch rijden komen kijken voor je op een rijtje, om zo een overzicht te creëren van wat een elektrische auto kost.
Wanneer we het hebben over wat een elektrische auto kost, dan denken veel mensen alleen aan de aanschafkosten. Dat is dan ook de eerste prijs waar je mee wordt geconfronteerd: om elektrisch te rijden zul je een elektrische auto moeten kopen.
De technologieën rondom elektrisch rijden gaan hard, waardoor er steeds mooiere modellen de showrooms binnenrijden met een steeds hogere actieradius. Elektrisch rijden lijkt aantrekkelijker dan ooit! Totdat je het prijskaartje ziet, en dat is soms best even schrikken.
Over het algemeen liggen de aanschafkosten van een elektrische auto hoger dan een ‘normale’ auto. Dat heeft voornamelijk te maken met drie redenen:
Maar wat kost het om een elektrische auto in 2023 aan te schaffen? Op dit moment heb je verschillende modellen beschikbaar voor minder dan € 35.000. De Dacia Spring, bijvoorbeeld, die net ietsje meer dan € 20.000 kost, of de Renault Twingo E-Tech Electric voor € 22.000. Wil je een iets groter model dan kom je al snel uit bij de Nissan Leaf, welke je voor net iets minder dan € 35.000 in je bezit hebt.
Schaf je als particulier een volledig elektrisch model aan van maximaal € 45.000? Dan kom je misschien in aanmerking voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren, ook wel SEPP.
Met de SEPP kun je € 2.950 subsidie krijgen als je een nieuw model aanschaft, en € 2.000 bij de aanschaf van een gebruikt model. Dit geldt ook wanneer je kiest voor een private lease.
We hadden het er al eventjes over, maar wat een elektrische auto kost hangt natuurlijk niet alleen van de aankoopkosten af. Bij elektrisch rijden komen, net als bij rijden op een verbrandingsmotor, bepaalde onderhoudskosten kijken.
Een auto met een brandstofmotor bestaat uit een boel verschillende bewegende onderdelen. De onderhoudskosten zullen in het begin laag zijn, maar hoe langer of intensiever je de auto gebruikt, hoe hoger de kosten oplopen. Een elektrische auto heeft veel minder bewegende onderdelen. Wat niet beweegt, slijt ook een stuk minder hard, waardoor de onderhoudskosten voor een elektrische auto laag blijven.
De grootste onderhoudskosten zul je hebben aan de banden en de remmen. Remmen gaan over het algemeen een stuk langer mee bij een elektrische auto, omdat je vooral op de elektromotor remt. De vervanging van het accupakket zal weinig voorkomen, omdat deze lang meegaat. Om angst bij consumenten weg te nemen bieden veel merken zelfs een uitgebreide garantie op de accu aan.
De verzekering van een elektrische auto is doorgaans ietsje duurder dan die van een auto met brandstofmotor. Dat heeft in principe niets te maken met het feit dat de auto elektrisch is. Het zit ‘m vooral in de aanschafprijs en het gewicht van een elektrische auto die, zoals je nu weet, beide aan de hoge kant liggen.
Er zitten daarentegen wel een boel fiscale voordelen aan elektrisch rijden. Dat heeft alles te maken met de Nederlandse overheid die deze milieuvriendelijke vorm van transport probeert te stimuleren.
Op dit moment zijn er de volgende regelingen waarvan je kunt profiteren:
Heb je een eigen elektrische auto, dan wil je misschien ook een eigen laadpaal. Thuis opladen is een stuk goedkoper dan bij openbare laadpalen. Maar de kosten voor zo’n eigen oplaadpunt liggen nogal uiteen. Het is namelijk afhankelijk van verschillende factoren, zoals:
Kortom: de kosten van een oplaadpunt op je eigen terrein zijn van veel afhankelijk. Gemiddeld liggen de kosten voor de aanschaf en installatie van een laadpaal tussen de € 500 tot € 2.500.
En dan zijn er natuurlijk nog de laadkosten, want je mag dan van de hoge benzineprijzen af zijn, stroom is ook niet gratis! Er zijn verschillende punten waar je een elektrische auto op kunt laden, dus ook hier geldt weer dan de kosten uiteenlopen. We zetten de opties voor je op een rijtje.
We vallen met de deur in huis, want snelladen mag dan de snelste manier zijn om je auto op te laden, het is ook meteen de duurste. Een gemiddelde auto verbruikt tussen de 8 kWh en de 30 kWh om 100 kilometer te rijden. Snelladen kost bij verschillende aanbieders tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Een snel rekensommetje betekent dat het tussen de € 5,20 en de € 27 kost om te snelladen. Gemiddeld net iets meer dan € 16, dus.
Gelukkig zal het weinig voorkomen dat je moet snelladen, en mocht het toch voorkomen dan hoef je hem niet per se volledig op te laden. Als je thuis een laadpunt hebt hoef je hem slechts genoeg op te laden om mee thuis te komen.
Opladen bij een openbare laadpaal brengt gemiddelde kosten met zich mee: het is voordeliger dan snelladen, maar nog steeds duurder dan wanneer je thuis kunt laden. Dat komt doordat de aanbieder van de laadpaal ook zijn kosten voor aanleg en onderhoud moet dekken, en natuurlijk wat winst wilt maken.
Ook hier liggen de kosten weer sterk uit elkaar, van € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Als we hetzelfde rekensommetje aanhouden met gemiddeld 8 kWh tot 30 kWh voor 100 kilometer rijden, betekent het dat je bij een openbaar laadpunt tussen de € 2,40 en de € 22,50 kwijt bent. Gemiddeld kom je dan uit op € 12,50.
Veruit het voordeligst is thuis laden, mits je een vast energiecontract hebt, of een dynamisch contract. Met een vast energiecontract kom je uit op zo’n € 0,46 per kWh, uitgaande van de gemiddelde prijs over 2022 van het CBS. Heb je een dynamisch energiecontract en zonnepanelen? Dan kunnen je oplaadkosten laag uitvallen: zo’n € 0,02 per kWh.
Ga goed na welk elektriciteitstarief je hebt, met een variabel energiecontract kan een openbaar oplaadpunt namelijk zomaar goedkoper uitvallen.
Wanneer we het hebben over wat het kost een elektrische auto te rijden, komt er dus nogal wat bij kijken. Over het algemeen geldt dat een elektrische auto duurder is in aanschaf, maar uiteindelijk goedkoper is in onderhoud en overige kosten. We vatten deze conclusie samen aan de hand van enkele veel gestelde vragen.
Het opladen van een elektrische auto kost vanaf de € 0,02 per kWh met een eigen laadpunt, een dynamisch energiecontract en zonnepanelen, en kan oplopen tot € 0,90 per kWh bij een snellaadpunt. Bij een laadbeurt van 19 kWh kom je dan op € 8,74 gemiddeld.
Het volladen van een elektrische auto duurt 5 tot 10 uur, afhankelijk van de auto en het type laadpaal. Snelladen duurt ongeveer 30 minuten.
De goedkoopste elektrische auto op dit moment is de Dacia Spring Electric, te koop vanaf € 20.850.
Tot €1000
Tot €1800